Search

Wednesday, 31 October 2012

Pelaksanaan AES Perlu Kajian Dari Pelbagai Sudut (Part 1) cc : DS @NajibRazak

Siapa kata pelaksanaan AES tidak baik??

Siapa kata pelaksanaan AES hanya merugikan rakyat semata-mata kerana apabila gambar diambil dan kemudian saman dikeluarkan???

Adakah rakyat sedar betapa pentingnya AES demi mendisiplinkan para pemandu kenderaan di jalanraya hari ini???

Adakah rakyat sedar tentang statistik kemalangan jalanraya yang melibatkan lebuhraya, jalan persekutuan, jalan bandar, jalan luar bandar dan sebagainya disebabkan kecuaian pemandu???

Pada dasarnya, sistem AES ini amat baik tetapi adakah lokasi serta halaju yang ditetapkan praktikal di sesebuah lokasi?

Rata-rata rakyat Malaysia selaku pengguna jalanraya merungut tentang pelaksaan sistem AES terutamanya di lokasi yang tidak sesuai dan dianggap merepek dengan kelajuan yang tidak munasabah.

SL berikan contoh Lokasi AES yang SL gunakan hampir setiap hari selama hampir 14tahun :-
1. Lebuhraya PLUS diantara susur keluar tol Bangi ke susur keluar tol Kajang berjumlah 3 lorong.
2. Sejarah kemalangan di kawasan berkenaan sejak 10 tahun kebelakangan - TIADA
3. Halaju yang ditetapkan dikawasan berkenaan adalah 90km/h.
4. Lokasi kamera AES dipasang pada lokasi menuruni cenuram.
5. Secara logik akal : pada kenderaan yang menaiki cenuram lebuhraya pada kelajuan 90km/h, sudah pastinya akan menuruni cenuram pada halaju melebihi 90km/h sekiranya pedal minyak ditekan secara konsisten.
6. Semestinya sebaik sampai berdekatan dengan lokasi kamera, ada kenderaan yang terpaksa brek mengejut dan membahayakan kendaraan lain (pernah beberapa kali berlaku 'near miss' accident)
7. Jumlah kenderaan yang melalui lokasi tersebut lebih tinggi terutama pada waktu 5.30ptg - 7mlm bagi pengguna-pengguna yang ingin mengelakkan kesessakan lalulintas di Bandar Baru Bangi.

Pada SL, sesuaikah untuk lebuhraya 3 lorong pada kelajuan 90km/h tiada statistik direkodkan sebagai lokasi kemalangan tinggi di pasang kamera AES terutamanya apabila turun bukit???

SL pernah menemubual beberapa pengguna Lebuhraya PLUS tentang sesuaikah dipasang kamera AES di lokasi berkenaan pada awal operasi.

Rata-rata menjawab :-

1. bagi pengguna Pro PR menjawab "ini kamera AES_ Anak Emas Solah punya kompeni lah yang dapat tender pasang ni"
2. yang Pro Kerajaan BN pula menjawab "Kesian DS Najib berusaha siang malam untuk memenangi hari Rakyat Malaysia demi kemenangan BN di PRU13 tapi sayangnya ada juga orang bodoh yang menjahanamkan dan memburukkan prestasi dan reputasi kerajaan BN di mata Rakyat Malaysia"
3. Bagi yang atas pagar pula, "Biasalaaa, dia bg BR1M, dia ambil balik cara begini laahh.."
4. Ada pula yang menjawab "Itulah bila ramai sangat orang bodoh pegang jawatan besar dalam kerajaaan BN", "Macammana BN nak menang PRU13, buat benda macam ni yang menjahanamkan depa, puak pakatan haram pula pandai cari peluang dan bermain sentimen"
5. Ada juga yang menjawab " Bagus dipasang kamera tetapi lokasi dan halaju tidak sesuai" "Bagus sebab mendisiplinkan pemandu yang degil"

SL tersentap hati mendengar jawapan-jawapan ni.

Hasil dari temubual :-
2 orang menyokong, 1 orang tiada komen (gayanya macam benci saja), 12 orang tidak menyokong.

SL amat terharu dan menyokong penuh tentang Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia yang diketuai YB Khairy Jamaluddin sebulat suara mendesak Kerajaan Persekutuan menangguhkan dahulu pelaksanaan sistem AES dengan mengkaji semula kelemahan pada pelan pelaksanaannya serta mengkaji semula lokasi-lokasi, had laju dan mengadakan publisiti serta memberikan pendidikan kepada umum semalam di PWTC. Rujuk sini


p/s : SL sokong AES tp kaji dulu lokasi terutamanya dikawasan rekod kemalangan yang tinggi, halaju yang bersesuaian, pendidikan kepada para pengguna jalanraya berkenaan.

No comments:

Post a Comment