SL merasa terpanggil untuk menulis dan mengulas lebih lanjut tentang perihal Pelaksanaan AES perlu kajian dari pelbagai sudut.
Perkara yang mungkin terlepas pandang oleh pihak tertentu :-
- Kajian sikap dan tabiat buruk para pemandu di Malaysia
- Statistik Kemalangan yang disebabkan oleh pelbagai sebab dan puncanya di lokasi yang kenalpasti sebagai kawasan kemalangan tinggi untuk pemasangan sistem AES
SL ingin menyentuh tentang kajian sikap serta tabiat buruk segelintir pemandu di Malaysia :-
1. Kecuaian pemandu kenderaan/ penunggang motosikal
- tekanan jiwa disebabkan gangguan mental
- memandu/menunggang sambil buat kerja lain
- memandu/ menunggang dalam keadaan mabuk
- justifikasi pemandu yang memotong di lebuhraya masuk ke lorong laju walaupun pada kelajuan bawah 110km/h
- pemandu yang memotong kenderaan lain di lebuhraya mahupun di jalan biasa tanpa memasang lampu isyarat
- tidak memasang lampu isyarat ketika masuk simpang di jalan biasa mahupun susur keluar lebuhraya
- memotong kenderaan lain tanpa menoleh pandang cermin pandang belakang mahupun sisi walaupun memasang lampu isyarat
- konsistensi pemanduan yang merosot akibat kesihatan tubuh badan (mengantuk) serta kelalaian
- pemandu yang memotong kenderaan lain di lebuhraya masuk ke lorong laju di kawasan yang tidak sesuai seperti kawasan bukit, selekoh dsb.
- memandu sambil meletakkan anak di riba. (SL baru eksiden dsbbkan oleh pemandu ini...)
- memotong kenderaan lain di garisan berkembar (jalanraya), di lorong kecemasan (lebuhraya)
- tidak mematuhi lampu isyarat jalanraya
2. Memandu/ menunggang secara terburu-buru
- untuk menunjuk-nunjuk
- ini berlaku di lebuhraya terutamanya bas eskpress yang menunjuk sesama sendiri mahupun kepada bas ekspres syarikat lain
- kenderaan mahupun motorsikal yang melakukan ubahsuai
- skil terutamanya penunggang motosikal yang melakukan aksi 'superman' dsb.
- melayan nafsu sensasi (kurang mengantuk apabila memandu secara laju)
- sikap tidak sayang nyawa
3. Keganasan jalan raya
- akibat perselisihan
- gangterisme
1. Bolehkah sistem AES menyelesaikan kematian sejumlah 7000orang setahun dan RM9billion pelbagai kos termasuk rawatan?
2. Adakah sistem AES sekadar merakam pesalah yang tidak mematuhi lampu isyarat dan memandu melebihi had laju sahaja serta beberapa fungsi di masa hadapan selaras teknologi masa hadapan ??
Petikan dibawah berdasarkan Portal Rasmi JPJ
Bagaimana pula statistik kemalangan yang disebabkan oleh pelbagai sebab dan puncanya di lokasi yang kenalpasti sebagai kawasan kemalangan tinggi untuk pemasangan sistem AES pula???
Ini berdasarkan antara contoh lokasi yang SL berikan di entry (part 1) terdahulu.
Sekali lagi SL sangat bersetuju dengan desakan YB KJ dan Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia supaya menangguh pelaksanaan AES memandangkan kelemahan sistem, had laju serta lokasi sistem yang tidak sesuai. UMNO Online
SYABAS CHIEF dan PPUM!!!!
p/s : SL sangat setuju dengan sistem AES.tetapi kurang gemar dengan segelintir pemimpin populis yang menunjukkan diri mereka kurang bijak daripada rakyat.
No comments:
Post a Comment